dinsdag 26 maart 2024

Bosklas - dag 2

Goeiemorgen allemaal! Na een zalige nachtrust vlogen we er onmiddellijk in voor een lekker ontbijtje.


















Tijdens het ontbijt wordt onze groep uitgebreid, want meester Dries komt een dagje op bezoek.


Maar de liefde voor de eigen juf blijft toch zo groot...


En dan komt ook juf Nathalie aan! Zij blijft bij ons tot donderdag.


Nu onze groep en ons team compleet is, kunnen we starten met het maken van onze picknick, want die gaan we nodig hebben vandaag!











Nadat we flink en laaaaaang wachtten op de gids (die eerst ziek was en toen er een vervanggids gevonden werd, die ons vergat op te pikken) hebben we de tocht zelf aangevat. We hebben immers enkele ervaren juffen mee die de omgeving hier op hun duimpje kennen. In een recordtempo marcheerden we door bos en rivier, door de 'moos' en kwamen we uiteindelijk ruim voor op schema aan in de 'Venen van de Slechte Velden' (de Venen van Malchamps dus)

































Even tijd voor een tussendoortje, waar we meteen ook kennismaken met onze gids Andra.





De Venenwandeling was leerrijk, mooi, interessant, ook voor de juffen vernieuwend, héél modderig (aangezien ze veel knuppelpaadjes aan het vervangen zijn), gezellig, mosserig, turverig, onder-een-stralende-zon. 
En hoe raar het ook mag klinken; op vraag van de gids presteerden we het zelfs om met 30 kinderen en 6 leerkrachten een volledige minuut muisstil in de Venen alle natuurgeluiden in ons op te nemen... Een magisch moment!




























































Terwijl sommige mensen handenvol geld uitgeven aan een verjongingskuur in de Thermen van Spa, kunnen wij dit vandaag gratis en voor niks ondergaan in de Venen.
Het turf dat hier in de grond te vinden is, zorgt ervoor dat je er na enkele uren tot wel 10 jaar jonger uitziet! Sommige kinderen hadden hier toch hun bedenkingen bij, want 10 jaar geleden zaten zij ... nog volop in de pampers...
































En dan wordt het toch wel hoog tijd om die picknick te verorberen!
Tijdens onze middagpauze wordt ook de souvenirwinkel geplunderd... En dat doen we met propere voetjes :-)


















En het vervolg van de dag gaat door in het bosmuseum. Voor deze rondleiding komt gids Marcel erbij en kunnen we in twee groepen dit museum bezoeken.































































We vatten onze terugtocht aan en die verloopt nóg vlotter dan de heentocht, want dit keer mogen we 'gewoon' bergaf. Dus marcheerden we opnieuw door bos en rivier, door de 'moos' en kwamen we uiteindelijk ruim voor op schema aan bij het verblijf.







Dit zijn trouwens geen elfenbankjes, maar wel tondelzwammen.








We doen ook nog even een tussenstop aan de bron Géronstère, want hier kunnen we dan eindelijk na enkele uren de turf van onze gezichten afwassen!





En zoooooo zacht dat dat voelt!






Opnieuw zorgen voor de propere voetjes!





En vóór we de kinderen hun horrorverhalen horen over de 50 kilometer die ze vandaag hebben afgelegd; het was 'maar' 13,25 km.
We willen wel even vermelden; we hebben zelden zo'n gemotiveerde en goed-doorstappende groep mee gehad. Iedereen wandelde van begin tot eind met de glimlach op het gezicht en in één groep!


Wanneer we allemaal een beetje opgefrist zijn, vatten we opnieuw de strijd aan tijdens 'Quizzen op slofkes'. Let the games begin!

















Voor de foto's van het avondeten verwijzen we jullie graag door naar de foto's die de kinderen maakten (zie onderaan), want er was een technisch mankementje met het fototoestel.

We schakelen over naar brieven schrijven, dagboeken invullen en DOUCHEN!






We geven jullie ook graag enkele dagboekfragmenten mee:

Dat is hier zo ne fluffy bodem in dat bos! *Fuad*

We doen een chocopotjes-race. Ik zit al aan 5! *Matteo*

De Venen waren interessant en de gids was echt ne goeie! *Mil*

Het bed is goed maar ik moet het nog gewoon worden. *Olivia*

De leukste dag vandaag! *Fuad*

We zijn naar de Venen geweest en dat was top! *Fee*

Het was leuk, en ik ga nu verder brieven schrijven! *Julie*

De wandeling was een heel avontuur! *Zita*

Ze zitten hier aan enveloppen te zeveren. *Finn*

Ik ben moe van de wandeling, ik ben blij zakdoeken zijn lekker. *Lucie*

De dag verliep heel snel en het was superfijn. *Amalia*

Het allerleukste vandaag waren de Venen. *Emma*

Het eten was zo lekker! Da dag was leuk! *Robbe*


En tot slot nog de foto-impressies van de kinderen, die intussen lekker in dromenland liggen.





















































































































































































19 opmerkingen:

  1. Amaai weer een gevulde, actieve dag! Ik denk dat Ember de voorkeur geeft aan beter geurende gezichtsmaskers die niet rechtstreeks uit de natuur komen😉 Op naar een nieuwe toffe dag morgen! We zijn hier al ervaren "refresh-de-zonnebloggers" geworden omdat we nieuwsgierig zijn naar jullie avonturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij graag een paar potjes van die verjongingskuur !!! Amaai, meester Dries op bezoek, was hij daar met zijn vlamionet? Fatou, jij kan nogal een toren aan brooddozen dragen!!! Hier is Spanje was het de koudste dag van het jaar volgens de gids! Knuffels xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super gestapt allemaal en blijkbaar ook geboeid geluisterd naar de gidsen.
    En liever turf dan moos maar ik ga toch voor de crèmes in mijn kast 😊 slaapwel iedereen zodat jullie er morgen weer energiek tegenaan kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schoon wandeling en zoveel blije gezichten! Euhm, 10 jaar jonger? Hoeveel kg van die modder kunnen jullie nog vervoeren op de terugweg? Wij kijken alvast uit naar Ardennen-post en houden onze brievenbus in de gaten! Veel succes morgen met de fotozoektocht en het challenge parcours, wij zijn nu al benieuwd naar de foto’s daarvan! Slaap lekker allemaal! (Mama Olivia)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klara - mama van Lucie27 maart 2024 om 06:25

    Wauw! Ziet er zo plezant uit! Een stevige wandeling met een leuke bende, inclusief een verjongingskuur op natuurlijke wijze...wij willen ook op bosklas!😁

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zalig die dagboekfragmenten😁 Wat een toffe bende!🌻🌻🌻🌻 In de klas kijken de kleuters heel geïnteresseerd naar jullie avonturen. De foto’s van de grotten vonden ze indrukwekkend. Er vroeg een kleuter of daar de dino’s woonden🦖 Nog super veel plezier daar in Spa en voor donderdagavond in hele fijne ‘bonte’ avond. Heel veel lieve groetjes van juf MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw…. Lachende gezichten, lekker eten, stevige wandelingen, grappige quiz, mooie uitzichten, wellness, veel ambiance, weetjes opsteken… kortom jullie hebben geen tijd om ons te missen ! Have fun & enjoy !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai finn heeft het precies naar zijn.
    Ik hoop dat jullie nog een fijne week tegemoet gaan.

    Liefst je allerliefste broertje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. P.s. Juf Jella is toch nog niet van de trap gevallen? 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke foto's! En wat ben ik blij voor jullie dat het niet geregend heeft! :-) Ja dat turf, we hadden beter nog wat extra potjes meegegeven. Of moeten die extra plastiek zakken daarvoor dienen, die jullie moesten meenemen? :-)
    En 13km gewandeld, wow, Matthias, dat is uw persoonlijk record denk ik? Goed om weten, ik ga al op zoek naar een lange wandeling voor in de paasvakantie ;-).
    Hopelijk vanochtend fris opgestaan voor alweer een toffe dag! Veel plezier allemaal! Groetjes van Lesley (mama Matthias)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amaai weer genoten van de massa 's foto's, telkens alsof we toch een beetje erbij zijn. Een prachtige wandeling en aan wat een tempo, nu kunnen we dus ook wandeling van 10km of meer inplannen toch Nora ? Breng maar wat turf mee voor mama ik kan het gebruiken :) ik smeer me dan volledig in wie weet wat gebeurt er dan ? Na zo'n tocht zullen jullie wel goed gesnurkt hebben ? Hopelijk heb je genoten van je post voor elke dag een kaartje :) ik kijk al uit naar jouw post ! Vergeet je niet een leuke foto met je knuffel te maken. Groetjes van Kris (mama Nora)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag bosklassers! Wij van groep 6 hebben jullie leuke foto's al bewonderd. Hier enkele reacties:
    Pola: ' ziet er leuk uit'
    Jonas: 'de grotten zijn mooi'
    Twan: 'ik wil ook modder op mijn gezicht smeren'
    Quinn: 'ziet er een lekker ontbijtje uit'
    Arthur: 'ik krijg er honger van'
    Ine: 'dat zijn in het totaal 745 foto's'
    Aaron: 'ik ben jaloers dat ik daar niet ben'
    Liam: 'ik wou daar zijn'
    Nox: 'ik wil daar ook zijn'
    Groep 6: 'wij willen daar allemaal wel zijn'

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog heel veel plezier daar en we kijken er naar uit om al je verhalen te horen Femke!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. breng mij ook maar een potje verjongingsmodder mee, kan het gebruiken, nog heel veel plezier ginder
    mama van juf Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amaai zoveel leuke foto's. En Oona wat een goed idee om je zonnebril mee te nemen. Je hebt hem toch kunnen aandoen, zie ik :-). Zoveel leuke dingen al gedaan en de juf geknuffeld! Dat klinkt nu al als een geslaagde bosklassen. Geniet nog van de laatste 2 daagjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. leuke foto's en dat ze zo'n mooie wandeling gedaan hebben bij droog weer, alle kinderen goed doorgezet , fijn dat we het kunnen meevolgen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey broer en klasgenootjes. Het lijkt daar superleuk. Ik kan ni wachten tot het aan mij is. Ik mis je wel al een mini beetje. Nu moet ik mijn drinken zelf gaan halen thuis 😂 Allee slaap wel en ni te lang babbelen he
    Xje en knuf van mij en mama

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoeveel plezier en gelukkige gezichtjes op de foto’s!
    Kan niet wachten om al de verhalen te horen.
    Ook super dat we het avontuur kunnen volgen op deze blog.
    Nog veel plezier daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geef acht!!🫡 het was super gezellig met de kinderen. Nog veel plezier op bosklas vriendjes!!! Groetjes meester Dries

    BeantwoordenVerwijderen